Daniela
Môj syn si založil živnosť v októbri 2008. V ročnom, zúčtovaní dane mu vznikol daňový preplatok 5570 ,-. Počuli sme, že pri takomto výsledku ročného zúčtovania dane sa mu odkladá povinnosť platenia odvodov do soc.posťovne. Je to pravda?
15. máj 2009 12:11

Jana
Pri uvažovaní nad platením či neplatením odvodov do sociálnej poisťovne nie je podstatný základ dane ani preplatok či nedoplatok na dani. Podstatná je výška príjmov, ktorú v roku 2008 Váš syn dosiahol z podnikania. Takže ak mal výšku príjmov z podnikania za rok 2008 vyššiu ako 12- násobok minimálnej mzdy platnej v roku 2008 (tzn. 97.200 Sk), je povinný od 1.7.2009 platiť odvody do sociálnej poisťovne. Pokiaľ túto výšku príjmov nedosiahol, zatiaľ tieto odvody platiť nebude.
Katka
dobrý den, som študentka a robím SOČ-stredná odborná činnosť....chcela by som poradit ohladom absolventskej praxe.....ak by som prijala do zamestnania absolventa štát platí mzdu?je to aktuálne?pretože na niektorých strankach som našla že hej....bola by som rada ak by ste mi mohli podat nejake informacie ohladom absolventa.....ďakujem vam velmi pekne
17. január 2009 18:22

Jana
Novela zákona platí od 1.5.2008. Absolventská prax sa vykonáva najviac 6 mesiacov, bez možnosti jej predĺženia a opakovaného vykonávania, v rozsahu 20 hodín týždenne. Začiatok vykonávania absolventskej praxe a jej rozsah určuje zamestnávateľ. Po skončení absolventskej praxe vydá zamestnávateľ absolventovi školy potvrdenie o vykonaní absolventskej praxe. Počas vykonávania absolventskej praxe poskytuje úrad absolventovi školy paušálny príspevok vo výške sumy životného minima mesačne na úhradu jeho nevyhnutných osobných výdavkov spojených s vykonávaním absolventskej praxe. Pokiaľ to do práce potrebuješ ešte podrobnejšie, vyhľadaj si na internete zákon č. 139/2008.
Jozef
Dobry den,chcel by som zacat podnikat s vyrobou mrazenej pizze.nevie mi niekto poradit ci je mozne vytvorit vyrobu v priestoroch rodinneho domu v zastavanej casti obce?Vopred dakujem
10. január 2009 15:01

Jana
Ja si myslím, že ak budete mať všetky potrebné povolenia (hygiena a pod.), nemal by to byť problém.
mjanu
Dobrý deň, prosím o odpoveď na otázku ako postupovať v prípade, že som mala založenú živnosť, ale nemala som za rok 2008 žiadny príjem. Musím podávať daňové priznanie?
Ďakujem
8. január 2009 10:12

Jana
Podáte nulové daňové priznanie.
Lenka
Pracujem len na základe DIČ (finančný poradca od 1.12.)- nie na živnosť. - vybavila som si už kartičku dič na DÚ. ... počula som, že sa prvý rok nemusí platiť do sociálky ? Vlastne presne nieviem kedže som začala takto v posledný mesiac roka...aké mám vlastne povinnosti už v priebehu januára na úradoch. ...prosím poradte mi. ...Ďakujem Lenka
6. január 2009 21:18

Jana
Pokiaľ ste za ten mesiac nedosiahli príjem 97.200 Sk, ešte Vám nevznikla povinnosť platiť sociálne poistenie.
Metalova
Kedy si mam ist nahlasit registracnu pokladnu na danovy urad- mam zivnost druhy mesiac ale prevadzku este nemam otvorenu- mam to spravit hned po zakupeni alebo az pri otvoreni prevadzky- jedna sa o zakazkove krajcirstvo a doterajsie prijmy evidujem vo fakturach
8. december 2008 7:25

Jana
Pokladnicu treba prihlásiť ešte pred jej prvým použitím. Na daňovom úrade Vám totiž priradia tzv. daňový kód pokladnice (DKP) a ten musí byť uvádzaný na bločkoch vytlačených pokladňou.
Daniel
Dobry vecer-chcem sa opytat.Pokial by som chcel prevadzkovat zivnost popri zamestnani(som zamestnanec) a zamestnavatel odvadza za mna platby do zdrav. i soc. poistovni,ako to je potom s mojimi platbami do tychto poistovni?
24. november 2008 19:02

Jana
Do zdravotnej poisťovne sa budete musieť prihlásiť do 8 dní od začiatku podnikania. Vymeriavací základ na preddavky na zdravotné poistenie si môžete stanoviť 0 Sk. Vtedy by ste nemuseli platiť žiadne preddavky a v júni po vypracovaní ročného zúčtovania zdravotného poistenia si podľa príjmu v predchádzajúcom roku vypočítate, či a koľko musíte doplatiť do zdravotnej poisťovne. Zároveň sa podľa ročného zúčtovania stanoví aj výška preddavkov na zdravotné poistenie, ktoré budete musieť platiť ďalší rok. V sociálnej poisťovni je to rovnako ako u bežných živnostníkov. Do podania prvého daňového priznania neplatíte, ale pokiaľ dosiahnete ročné príjmy z podnikania vo výške minimálne 12 násobku minimálnej mzdy, do 30.6. sa prihlásite a od 1.7. ste povinným platiteľom sociálneho poistenia.
Adriana
rosím vás odpíšte mi na túto otázku.Ja chcem otvárať obchod textil,obuv. 14.11.2008 som bola na UPSVAR podpisovať zmluvu na príspevok na ktorý musím čakať mesiac,a keď ho dostanem budem zariadovať predajnu-mám tam ešte menšie úpravy(vymaľovať,dlažba¨),túto predajňu by som chcela otvoriť po zariadení to je asi za 2týždne je to možné,dá sa to?Ďakujem vám veľmi pekne
16. november 2008 22:26

Jana
§ 17 ods. 5 hovorí: " Na základe živnostenského oprávnenia možno živnosť prevádzkovať aj v neskôr zriadených prevádzkarňach. Podnikateľ oznámi túto skutočnosť najneskôr v deň jej zriadenia príslušnému živnostenskému úradu." Takže určite to možné je. Prevádzku treba nahlásiť aj na mestskom úrade. Ten vydáva povolenie na zriadenie prevádzky.
Boba
Pekny vecer-chcem ukoncit zivnost-ktoru som zacala na jar tohto roku.Treba ziadost-kolok-odhlasit sa na soc.poist. a DU?danove podat na jar 2009?dakujem za odpoved Boba
16. november 2008 20:04

Jana
Treba ísť na živnostenský úrad vypísať tlačivo žiadosti o zrušnie živnosti. Platí sa za to 150 Sk kolok. Živnostenský úrad má na rozhodnutie o zrušení živnosti lehotu 30 dní. Po obdržaní rozhodnutia o zrušení živnosti je potrebné do 8 dní nahlásiť ukončenie podnikania do zdravotnej a sociálnej poisťovne a na daňový úrad. A samozrejme do 31.3.2009 podať daňové priznanie a do 30.6.2009 ročné zúčtovanie zdravotného poistenia.
Adriana
dobrý večer chcela by som sa opýtať,kedy musí byť otvorená prevádzka keď mám živnosť od 15.11. a čakám na schválenie príspevku z upsvr.Ďakujem
11. november 2008 20:23

Jana
Neviem o tom, že by otvorenie prevádzky bolo časovo obmedzené. Neviem síce aký typ prevádzky chcete otvoriť, ale overte si, či nepotrebujete ešte nejaké ďalšie potvrdenia (napríklad od hygieny -Regionálny ústav verejného zdravotníctva).
Anonymný
V tabulke som nenasiel o akeho druhu zivnosti sa mam zaradit chcem podnikat ako elektrikar
11. november 2008 18:10

Jana
Mala by to byť remeselná živnosť s názvom "montáž, rekonštrukcia a údržba vyhradených technických zariadení". Pripomínam, že na vykonávanie takejto živnosti je potrebné mať platné vyhlášky. Informujte sa na živnostenskom úrade.
Anonymný
mal by som otázku ci by som bol povinný uhrádzat do poistovní odvody a ake ked som na výsluhovom dôchodku a chcel by som podnikat. Dakujem za odpoved
11. november 2008 15:54

Jana
Ako výsluhový dôchodca máte čo sa týka odvodov rovnaké povinnosti ako ostatné samostatne zárobkovo činné osoby. Ako poberateľ výsluhového dôchodku však nemáte nárok na uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane „na daňovníka“.
Peter
Je vlastne potrebný výpis registra trestov?
9. november 2008 20:19

Jana
Áno, pretože jednou zo všeobecných podmienok založenia živnosti je bezúhonnosť. Za bezúhonného sa nepovažuje ten, kto bol právoplatne odsúdený za trestný čin hospodársky, trestný čin proti majetku alebo iný trestný čin spáchaný úmyselne, ktorého skutková podstata súvisí s predmetom podnikania, ak sa naňho nehľadí, akoby nebol odsúdený.
Janka
Dobry den,
prosim Vas o radu: Chcem zacat podnikat, teda zalozit si zivnost a poziadat o prispevok na zacatie zivnosti kedze som uz piaty mesiac evidovana na urade prace. Avsak teraz som otehotnela a teda zistujem, ci je pre mna stale vyhodne zalozit si zivnost a ci nestratim narok na matersky a rodicovsky prispevok. Prip. ake odvody by som mala ako zivnostnicka platit, aby som nedostavala len minimalny matersky prispevok.
Dakujem za vsetky rady.
5. november 2008 13:33

Jana
Pokiaľ ste si Vy alebo Váš zamestnávateľ platili pred pôrodom minimálne 270 dní v predchádzajúcich dvoch rokoch nemocenské poistenie (buď ako povinnú platbu, alebo ako dobrovoľne poistená osoba), vznikne Vám nárok na materské podľa výšky platených odvodov. Popri materskej môžete podnikať. Keď sa Vám nárok na materskú skončí (alebo Vám ani nevznikol), môžete požiadať Úrad sociálnych vecí a rodiny o rodičovský príspevok, pokiaľ neumiestnite dieťa do štátnej alebo obecnej materskej školy (jaslí). Pokiaľ však budete podnikať, musíte si platiť odvody do Sociálnej poisťovne (pokiaľ vznikne povinnosť) aj do svojej zdravotnej poisťovne.
Marika
Dobry den, zaciname podnikat formou e-shopu (ZL je na manzela) a mame riadny zmatok ohladom vedenia uctu v banke a hospodarenia s peniazmi a potrebovali by sme to vysvetlit uplne jednoducho...
takze nase otazky su:
1. je povinnostou alebo len vyhodou mat samostatny ucet v banke (hocijaky, nemam na mysli len podnikatelsky)?
2. okrem nakupu tovaru vsetko u nas \\\"pobezi\\\" prevodmi medzi uctami. je potrebne viest evidenciu o pohyboch na takomto samostatnom ucte a akou formou?
3. na zaciatok nakupujeme tovar za vlastne peniaze a tu nam nie je jasne, co mozeme s peniazmi, ktore pridu na ucet po predaji tovaru robit...su to vlastne nase peniaze, no mozu sa v danej chvili pouzit uz len na prevadzkovanie zivnosti? mam na mysli to, ze je to spociatku pre nas financna zataz prevadzkovat zivnost- je alebo nie je mozne jednoducho \\\"vybrat\\\" z takeho uctu peniaze na vlastnu potrebu?
4. zivnostnikom je manzel a nema ziadnych zamestnancov- moze si z penazi za predaj tovaru (opat na ucte:) vyplatit \\\"akoze\\\" vyplatu? je stanovene kolko prip. moze to urobit povedzme len raz za mesiac?
5. Co vlastne kontroluje danova kontrola v nasom pripade- pohyby na ucte, ktore musia byt vydokladovane? mozu alebo nemozu sa vyberat peniaze z takeho uctu (hoci su vlastne nase)... Aku evidenciu su vlastne musime viest? penaznik dennik a este nieco?
Dakujem za odpoved. Marika
28. október 2008 7:06

Jana
1. Nie je povinnosťou mať podnikateľský účet, ale je jednoznačne výhodou mať na podnikanie samostatný účet.
2. Mali by ste viesť riadne účtovníctvo. Pokiaľ neovládate jeho základy, odporúčam Vám poveriť tým nejakú účtovníčku. Výpisy z účtu sú len jedným z dokladov, ktoré sú pre vedenie účtovníctva potrebné.
3. Vklady, ktorými na začiatku živnostník zabezpečuje chod svojho podnikania sa účtujú ako tzv. "osobný vklad podnikateľa" a je to príjem, ktorý neovplyvňuje základ dane. Pokiaľ živnostník peniaze potrebuje pre vlastnú potrebu zaúčtujú sa ako "osobná spotreba" a je to výdavok, ktorý neovplyvňuje základ dane.
4. Živnostník môže peniaze kedykoľvek vybrať ale aj vložiť. Tieto pohyby, ako som už spomenula, neovplyvnia základ dane.
5. Jednoznačne by ste mali zveriť vedenie aspoň na začiatku účtovníctva účtovníčke/ovi, aby ste si nespôsobili viac škody ako úžitku. Pokiaľ nemáte aspoň základné znalosti účtovníctva, nebudete vedieť ako čo zaúčtovať, aby ste v prípade daňovej kontroly nemali problémy.
Prajem vám veľa šťastia vo vašom podnikaní.
Marek
dobrý deň!Mam 16 rokov a chcem zacat podnikat da sa to?informujte ma co a ako.dakujem
14. október 2008 10:27

Jana
Živnostenský zákon od osoby, ktorá hodlá podnikať na základe živnostenského oprávnenia vyžaduje splnenie určitých podmienok. Tieto podmienky sa delia na všeobecné, ktoré sú spoločné pre všetky živnosti a na osobitné, ktoré sa týkajú viazaných, remeselných a koncesovaných živností.
Všeobecnými podmienkami prevádzkovania živnosti sú:
a) dosiahnutie veku 18 rokov,
b) spôsobilosť na právne úkony a
c) bezúhonnosť.
Vzhľadom na to, že nespĺňate všeobecné podmienky prevádzkovania živosti, nemôžete podnikať.
Anonymný
dobry den,mam otazku,zatial len rozmyslam a mam predstavu,chcem si otvorit obchod s detskym oblecenim no priestory su v dohlade,su momentalne na odstupenie ako mam pokracovat?a este ako s tovarom da sa najst aj cez internet dodavatelia?moc dakujem
12. október 2008 15:24

Jana
Pre vyhľadávanie rôznych dodávateľov existujú rôzne stránky. Môžete sa pokúsiť zadať svoj dopyt napríklad na týchto stránkach:
www.123dopyt.sk
www.edopyty.sk
www.azdopyt.sk
www.dopyty.sk
Podobných stránok je viac. Prajem Vám veľa šťastia pri hľadaní vhodného dodávateľa.
Anna
Dobrý deň, chcem sa opýtať na následovný problém: SZČO zahájila podnikanie 01.07.2008 ako kaderníčka. Pred týmto dátumom si prenajala priestory, ktoré opravila t.j. vymenila okna, dvere, urobila podlahy a pod. v celkovej sume cca 100000 Sk. Jednalo sa však skutočne o opravu, nemenili sa technické parametre /veľkosť okien a dverí/.Môže si tieto výdavky účtovať priamo do výdavkov, alebo ich musí odpisovať?
22. september 2008 9:07

Jana
Pokiaľ nedošlo zásadne k zmene účelu použitia prenajatého priestoru a v nájomnej zmluve máte dojednané s prenajímateľom, že budete realizovať opravy na vlastné náklady, môžete si túto sumu uplatniť do výdavkov. Ak takéto dojednanie nemáte, môžete to riešiť dodatkom k nájomnej zmluve. Podhľady by som už považovala za technické zhodnototenie (modernizácia) a pokiaľ ich hodnota presiahla 30.000 Sk, mali by sa odpisovať. Ale aj to by ste mali mať v nájomnej zmluve. Pokiaľ táto suma presiahla spomenutých 30.000 Sk a v nájomnej zmluve ste dohodnutý, že túto modernizáciu vykonáte na vlastné náklady, môžete ich odpisovať len počas doby nájmu a po jeho skončení odpredať prenajímateľovi.
Jana
Dobrý den prosím vás do akého druhu žívností sa zaradujú ubytovacie služby? Dakujem
16. september 2008 8:52

Jana
voľné živnosti
Zuzana
Dobrý deň,rada by som sa spýtala:začínam podnikať z domu,ktorý je v mojom vlastníctve, ako doklad potrebujem výpis listu vlastníctva. Aký starý tento výpis môže byť? Aj tu platí tak ako pri výpise z registra trestov najviac tri mesiace? Ďakujem za odpoveď.S pozdravom Zuzana.
27. august 2008 11:04

Jana
Výpis z listu vlastníctva by mal byť aktuálny. Nikde som nenašla, že by mal byť časovo obmedzený. Skúste sa informovať ešte na Vašom živnostenskom úrade, ale myslím si, že tam časové obmedzenie nie je.
Jozef
od 1.10. si chcem otvorit zivnost som v irsku ako to bude s danami ci sa mi budu pocitat do primov alebo nie,na internete som nasiel ze uz netreba odpis z registra trestov ani 1000sk ale za kazdu cinnost 100sk
26. august 2008 1:05

Jana
Dane sa do príjmov nepočítajú, ale z príjmov, resp. z rozdielu príjmov a výdavkov sa vypočíta daň. Výpis z registra trestov je potrebný stále, len sa zjednodušilo jeho vybavenie. Požiada ho za Vás živnostenský úrad. To, či budete daň odvádzať v Írsku alebo na Slovensku záleží od toho, akú časť roka tam trávite.
Michaela
Prosim Vas nie je mi jasna problematika platby dph. Kto je povinny a kto nie,
Chcem si zalozit zivnost-volnu a tlacit reklamne predmety popripade prenajimat bilboardy.
Ako zistim alebo sa rozhodnem ci som alebo nie som platcom dph?
22. august 2008 19:15

Jana
Pridaná hodnota je tá časť hodnoty tovaru, ktorá k hodnote vstupu pridá podnikateľ svojou činnosťou. Vo finančnom vyjadrení je pridaná hodnota rozdiel predajnej ceny výrobku (bez DPH) a ceny vstupov na výrobu (bez DPH).

DPH neovplyvňuje priamo hospodárenie podniku, nevchádza ani do nákladov (výdavkov), ani do výnosov (príjmov). Podnik DPH pripočíta k cene svojho výrobku a následne ju odvedie daňovému úradu. Bremeno platenia DPH dopadá na konečného spotrebiteľa, ktorý zaplatí túto daň v cene kupovaného produktu.

Platiteľ dane (výrobca, obchodník) nakupuje tovar s DPH, ktorú si môže odpočítať a predáva tovar s DPH, ktorú musí pripočítať do predajnej ceny výrobku. Rozdiel odvedie daňovému úradu.

Pre firmu, ktorá je platiteľom, nie je výhodné nakupovať od neplatiteľov DPH, pretože na jednej strane si neodpočíta DPH, ale na druhej strane ako platiteľ dane musí k cene predávaného produktu DPH pripočítať a odviesť správcovi dane, a tým sú jeho vstupy do výroby vyššie, aj predajná cena bude potom vyššia.

Do 31.12.2008 sa za platiteľa DPH musí zaregistrovať každý, koho obrat za posledných 12 za sebou idúcich mesiacov prekročí 1,5 mil. Sk. Po zavedení novej euromeny od 1.1.2009 sa táto hranica zmení zo súčasných 1,5 mil. Sk (49,79 tis. €) na 35 tis. eur (1,054 mil. Sk). Podnikatelia sa tak budú musieť zaregistrovať na daňovom úrade pre platenie tejto dane v prípade, ak ich obrat za posledných 12 mesiacov prekročí spomínaných 35 tis. eur (1,054 mil. Sk). Registrovať sa však dá aj dobrovoľne, a to vtedy, ak sú obchodní partneri (väčšina) platiteľmi DPH, prípadne si to priamo vyžadujú, ale aj pre nich je to zaujímavé pri väčších obchodných transakciách.

Ja by som Vám poradila zatiaľ sa do DPH "nehrnúť", keďže to spôsobuje dosť veľké administratívne zaťaženie (najmä pre malých živnostníkov) a štvrťročné alebo mesačné podávanie Daňového priznania k DPH. Počkajte, ako sa Vám bude dariť a aká bude štruktúra Vašej klientely a výška jednotlivých obchodov. Samozrejme, ak by ste presiahli tých 35 tis. eur, nie je čo riešiť.

Jarka.W
Dobry den...Chcela by som si otvorit obchod s detskym oblecenim...Potrebujem licenciu na predaj znackoveho tovaru???A potrebujem fakturu??Alebo mi staci blocek??Tovar by som si chcela nosit z UK...Dakujem vam velmi pekne..Prajem pekny den
22. august 2008 19:14

Jana
Na potvrdenie nákupu u dodávateľa môžete mať aj faktúru, aj bloček z registračnej pokladne, čiže akýkoľvek daňový doklad, ktorý si k dátumu nákupu prepočítate podľa platného kurzu na slovenské koruny. Čo sa týka licencie, nemám s tým skúsenosti, ale našla som Vám zaujímavú diskusiu na túto tému. Kliknite tu.
Anonymný
Dobrý deň, od 1.9.2008 mám povolenú podnikateľskú činnosť, chcem sa spýtať, či sa musím po tomto dátume povinne zaregistrovať u Sociálnej poisťovne, alebo stačí až po roku podnikania, a ak aj teraz, tak potom či je možne byť dobrovoľným platiteľom ale len napr. starobného poistenia, alebo je v tom prípade teraz nutné platiť celý balík odvodov do tejto inštitúcie
18. august 2008 19:43

Jana
Povinnosť zaregistrovať sa budete mať, ak do 31.12.2008 dosiahnu Vaše príjmy výšku 97.200 Sk, a to do 30.6.2009. Pokiaľ tieto príjmy nedosiahnete, nebudete sa musieť zaregistrovať. Viac si prečítate v časti Sociálna poisťovňa. Dobrovoľným platiteľom môžete byť aj jednotlivých druhov poistení. Teda aj starobného poistenia.
Eva
Idem začať podnikať v seconhande všetko mám vybavené,ale nie je mi jasné účtovanie na koho by som sa mohla obrátiť, ďakujem za radu
17. august 2008 9:55

Jana
Na trhu existuje veľa účtovných firiem aj malých účtovníkov, ktorí vedú účtovníctvo na živnosť alebo aj na živnosť popri riadnom zamestnaní. Skúste sa opýtať vo svojom okolí, prípadne v okolí Vášho Secondhandu, niektorý obchodník Vám určite poskytne kontakt na toho svojho.

mirosl
Servisný technik mi do reg. pokladne dal nový softvér na duálne zobrazovanie .
Músím ísť nahlásiť túto zmenu na Daňový úrad?
11. august 2008 10:10

Jana
Pokiaľ nezmeníte pokladňu, nemusíte to oznamovať na Daňovom úrade. Servisný technik by Vám mal do Knihy pokladnice a tržieb urobiť záznam. Preverte si však pre istotu platnosť certifikátu pokladne.
vcandy
Prosím vás, je potrebná pri predaji textilu inšpekčná kniha? Ak nie, podľa akého zákona?
Ďakujem.
9. august 2008 18:13

Jana
V každej prevádzkarni a na trhovom mieste musí byť inšpekčná kniha autorizovaná živnostenským úradom, do ktorej kontrolné, inšpekčné a dozorné orgány vykonávajú záznamy a zapisujú prípadné zistenia a prijaté opatrenia. Knihu si treba zakúpiť v predajni s tlačivami. Kontaktujte svoj Živnostenský úrad, kde Vám poskytnú aktuálne informácie o tom, čo všetko budete na autorizáciu potrebovať (kolok v akej hodnote a podobne).
Jakub
Dobry den. Ak zacnem so zivnostou,tak platim odvody len do zdravotnej poistovne a na danovom urade, ak mi zarobky nepresiahli 91 000 Sk rocne? Z coho a kolko sa vypocitava odvod na danovy urad a pocita sa to rocne ci mesacne? Dakujem
6. august 2008 23:46

Jana
Odvody sa platia len do poisťovní. Hranica, ktorú máte vy na mysli je podstatná pre sociálne poistenie. Je rovná dvanásťnásobku minimálnej mzdy platnej k 1.1. aktuálneho roku, takže tento rok je to 12 x 8100 = 97200 Sk. Keď tento rok dosiahnete celkové príjmy v minimálne tejto výške, vzniká Vám povinnosť platiť odvody do Sociálnej poisťovne.
Daňový úrad je samostatná kapitola. Tu sa neplatia odvody, ale odvádza sa daň z príjmov a to do 31.3. nasledujúceho roku za predchádzajúci rok. Teda po ukončení roku 2008 podáte do 31.3.2009 daňové priznanie a na základe toho Vám vznikne alebo nevznikne daňová povinnosť. Ak áno uhradíte ju do spomenutého 31.3.
Bridova
Ake podmienky musi zacianjuci podnikatel dodrzat, aby ziskal podnikatelsku pozicku od banky? Zaujima ma najma,ci musi mat nejaky pociatocny kapital, ako dlho trva schvalenie, ci musi predkladat podnikatelsky plan.
5. august 2008 17:10

Jana
Vzhľadom na to, že existuje viac druhov pôžičiek a každý poskytovateľ pôžičiek má vlastné obchodné podmienky, bolo by dobré navštíviť finančného poradcu alebo niektorú banku.
Marika
Veľmi pekne ďakujem a ak môžem, ešte by som sa chcela spýtať ohľadne paušálnych výdavkov:
- musí mať tých 40% z príjmov vydokladovaných vo forme bločkov?
- platí teda, že nemusí viesť jednoduché účtovníctvo?
- ak sa rozhodol pre paušálne výdavky, v prípade kontroly - čo treba mať, čím sa treba preukázať, čoho vyvarovať...
Ďakujem Vám.
4. august 2008 10:18

Jana
Paušálne výdavky nemusia byť vydokladované bločkami. Len sa z príjmov vypočíta tých 40% (paušálne). V prípade paušálnych výdavkov sa nevedie jednoduché účtovníctvo. Vedie sa len tzv. Evidencia príjmov kde si dátumovo zoradíte príjmy z podnikania. Do tejto evidencie môžete pridať aj výdavky na odvody do zdravotnej a sociálnej poisťovne. Na konci roka si zaevidujete paušálne výdavky ako spomínaných 40% z celkových príjmov. Ďalej sa vedie Evidencia pohľadávok (vystavené faktúry) a zásob. Pri kontrole predložíte okrem týchto evidencií len doklady o úhrade odvodov, teda buď doklady priamo z poisťovní, alebo výpisy z účtu, z ktorého boli hradené.
tron999
Dobrý deň! Chcel by som sa spýtať, čo si mám presne predstaviť pod pojmom "náklady". Viem, že veci, ktoré potrebujem k živnosti (v mojom prípade faktúry za internet a mobil, kancelársky papier atď.), si môžem zarátať do nákladov, ale stále nechápem, čo to znamená v praxi, existuje na to jednoduchá odpoveď?
2. august 2008 12:22

Jana
Náklady podľa ekonomických učebníc
predstavujú spotrebu živej a zhmotnenej práce vyjadrenú v peniazoch. Napríklad: pekáreň nakúpi múku, soľ,.., ktoré sa stávajú v pekárni materiálom. Náklad, ktorý vznikne pri pečení, sa označuje spotreba materiálu. Za tento materiál musí pekáreň zaplatiť, tak sa zníži majetok podniku – znížia sa peňažné prostriedky. Papierovo znamená náklad došlú faktúru bez ohľadu na to, či ste ju už uhradili alebo nie. V momente úhrady dochádza k tzv. výdavku. S nákladmi sa pracuje v podvojnom účtovníctve, ktoré povinne vedú právnické osoby (s.r.o., a.s. a pod.). Fyzické osoby (živnostníci) vedú prevažne jednoduché účtovníctvo, prípadne evidenciu príjmov a výdavkov (pri uplatňovaní paušálnych výdavkov). Podvojné účtovníctvo môžu viesť dobrovoľne. Problematikou účtovníctva sa nemusíte zaťažovať, pokiaľ máte niekoho, kto Vám ho v marci urobí. Ale keďže my živnostníci sa väčšinou nezaťažujeme podvojným účtovníctvom, vyskytuje sa v našom slovníku pojem "výdavky", teda skutočný úbytok finančných prostriedkov, či už v hotovosti alebo na bankovom účte. Vo vašom prípade sú to výdavky na: internet a mobil, kancelársky papier atď. Pre potreby výpočtu dane z príjmu si zo všetkých výdavkov musíme vybrať tie, ktoré sú "daňovo uznateľné". Ostatné nám daň neznížia. Ako pomôcku môžem snáď zacitovať zo zákona: "daňovým výdavkom výdavok na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo zaevidovaný v evidencii daňovníka". Takže všetko, čo nám pomáha dosiahnuť, zabezpečiť a udržať príjem je našim daňovým výdavkom. Môže to byť napríklad nájom, energie, kancelárske potreby a zariadenia, internet, telefónne služby, výplaty pre zamestnancov a mnoho iných, ako aj platby, ktoré sme ako živnostníci povinný odvádzať zo zákona (odvody). Problematika daňových výdavkom je omnoho zložitejšia, takže si treba sadnúť ku zákonu o dani z príjmov (konkrétne § 19), alebo sa spoľahnúť na svoju účtovníčku. Aj tá sa ale určite veľmi poteší, keď jej ušetríme prácu s triedením bločkov. Napokon sa všetky daňovo uznané výdavky odpočítajú od zdaniteľných príjmov, z čoho vznikne základ dane, ktorý slúži po odpočítaní nezdaniteľnej časti na daňovníka, prípadne iných odpočítateľných položiek na výpočet výšky dane z príjmu.
Marika
Dobrý deň. Ja by som sa chcela spýtať za otca - od 1.7. má živnostenské oprávnenie na zváracie práce.Pracuje vo firme, ktorá mu mesačne vydáva zmluvu o objednaní jeho služieb.Svoju otázku by som chcela obrátiť na paušálne výdavky - keď ich chce realizovať, je potrebné to niekomu nahlasovať?Čo na to treba odkladať, aké mu z toho plynú povinnosti?Aké úľavy?Nevedeli by ste mi prosím vysvetliť ako úplnému laikovi bez paragrafov a podobných vecí, ako to vlastne funguje?Na internete sa vlastne s nejakou podstatou a radami pre začiatočníkov s jednoduchým vysvetlením ťažko stretnúť. Vopred ďakujem.
30. júl 2008 22:53

Jana
Dobrý deň. Podstata paušálnych výdavkov spočíva v tom, že sa z celkových príjmov vypočíta 40% alebo 60% (pre remeselné živnosti), táto hodnota predstavuje výšku výdavkov spolu s výdavkami na odvody. Po ich odpočítaní od príjmov vznikne základ dane:

PRÍJMY
- 40% (60%) Z PRÍJMOV
- VÝDAVKY ZA ZDRAVOTNÉ A SOCIÁLNE POISTENIE
----------------------------------------------------------
ZÁKLAD DANE

Rozhodnúť sa, či si chcete uplatniť paušálne alebo skutočné (z bločkov) výdavky sa môžete rozhodnúť aj pred podaním daňového priznania. Jednoducho, ak Vám základ dane vychádza nižší s paušálnymi výdavkami, uplatníte si paušálne výdavky. Netreba to dopredu nikde nahlasovať. Len sa to v daňovom priznaní označí krížikom a do samostatnej kolónky sa dopíše, aká suma z uvedených výdavkov predstavuje odvody do poisťovní.
J. Vantova
Dobrý deň,
chcem sa opýtať, manžel má vystavený ŽL od včera, je okrem toho aj riadne zamestnaný. Podnikanie má v tej istej činnosti ako aj zamestnanie. Pôjde sa nahlásiť iba do zdravotnej poisťovne a na daňový úrad. Všetky odvody zatiaľ zaňho platí zamestnávateľ. Koľko bude platiť on ako živnostník zdravotné poistenie a ako sa platí a vypočíta daň? Je možné aby zamestnávateľ odmietol platiť zaňho odvody?
Ďalej sa chcem opýtať, či si už teraz môže odkladať bločky za benzín a dať ich do výdavkov, a ako je to splatením mobilu, musí ísť platba cez podnikateľský účet?
22. júl 2008 14:25

Jana
Začnem od stredu. Pokiaľ má Váš manžel platnú pracovnú zmluvu a "nezamenil" ju za ŽL, zamestnávateľ je zo zákona povinný za neho odvádzať odvody aj preddavky na daň z príjmu zo závislej činnosti (zamestnania). Keďže si založil ŽL, ktorého predmet podnikania je rovnaký, ako jeho zamestnanie, musí mu na to dať zamestnávateľ povolenie, pretože by mohlo ísť o konflikt záujmov. Základ dane z príjmu z podnikania si manžel vypočíta tak, že odpočíta výdavky od príjmov. Ak bude počas celého roka aj zamestnaný, nezdaniteľnú časť na daňovníka mu uplatňuje zamestnávateľ zo mzdy, takže tento základ dane sa už nezníži, pretože pri výpočte dane z príjmu sa prihliada na celkové príjmy a výdavky (aj zo zamestnania aj zo živnosti). Čo sa týka zdravotného poistenia, vzhľadom na to, že zatiaľ nie je z čoho vypočítať preddavky, môže si výšku vymeriavacieho základu stanoviť manžel (v poisťovni mu poradia). Pri podaní Ročného zúčtovania zdravotného poistenia v roku 2009 sa zistí skutočný vymeriavací základ, z ktorého sa vypočíta výška poistného a vznikne nedoplatok alebo preplatok.
A na záver, čo sa týka bločkov, samozrejme by si ich mal odkladať počas celého trvania samostatne zárobkovej činnosti, čím si uplatní skutočnú výšku výdavkov, ktoré použil na "dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov". Podnikateľ nie je povinný mať zriadený podnikateľský účet. Pokiaľ však má mať viac obratov mesačne (príjmy z faktúr, odvody, mobil a podobne) je výhodou používať samostatný účet. Pokiaľ máte ďalšie otázky, pokojne sa na mňa obráťte.
amanda6666
Rada by som uvitala informacie v oblasti rekvalifkacneho kurzu pre kozmeticky. Mam stredoskolske vzdelanie a rada by som pracovala v tejto oblasti, mozete mi poskytnut nejake informacie kde by som mohla najst kurz s invidualnym pristupom ??? Dakujem ( hladam nieco seriozne v Bratislave)
19. júl 2008 20:39

Jana
Bohužiaľ takéto špecifické informácie nemám, ale na internete určite niečo nájdete.
brignoli
Nie som platcom dph a potrebujem vystavit fakturu za sluzby pre taliansku firmu so sidlom v taliansku. Moja suma na fakture bude uz s dph alebo bez? Dakujem
9. júl 2008 19:02

Jana
Pokiaľ nie ste platiteľom DPH, suma na Vašej faktúre nesmie byť navýšená o DPH bez ohľadu na to, či by bola vystavená pre tuzemského alebo zahraničného partnera. V každom prípade by suma na faktúre bola uvedená bez DPH.
sc.sc
Dobry den, viete poradit?
Slovenska firma (s.r.o) so sidlom na Slovensku ma zmluvu s nemeckou firmou so sodlom v Nemecku. Na zaklade tejto zmluvy je zamestnanec slovenskej firmy vyslielany do Nemecka na dlhodobe pracovne cesty. Pobyt tohto zamestnanca je viac ako 183 dni za 12 kalendarny za sebou iducich mesiacov. Je slovenska firma povinna zriadit v Nemecku stalu prevadzkaren a tym zdanovat v nemecku? Alebo je povinny zdanovat v Nemecku len zamestnanec slovenskej firmy v Nemecku? Dakujem
7. júl 2008 17:18

Jana
Ja osobne si myslím, že pokiaľ je daňovník zamestnancom slovenskej firmy a táto mu aj vypláca mzdu a má na Slovensku trvalý pobyt, tak jeho dlhodobé pracovné cesty v zahraničí nesúvisia s určením miesta zdanenia. Počet kalendárnych dní strávených v Nemecku by bol podstatný v prípade, že by bol zamestnancom nemeckej firmy, ktorá by mu aj vyplácala mzdu. Takže podľa mňa je váš zamestnanec daňovým rezidentom Slovenskej republiky a vy ako zamestnávateľ mu len v marci vykonáte bežné Ročné zúčtovanie dane. Pre istotu by som vám ale poradila informovať sa na príslušnom daňovom úrade.
jivaa
Dobry den, chcela by som s mojim priatelom zacat podnikat v cehach. Otvorit si restauraciu. Kedze som slovenka a on cech chcela by som vediet ci nebude v niecom problem.Staci ked si zivnost vybavi len jeden z nas? Co vsetko je potrebne vybav. pre tento typ podnikania. Dakujem za odpoved
6. júl 2008 22:24

Jana
Ja si myslím, že menej komplikované by bolo, keby si živnosť zriadil on ako občan Českej republiky a spoluvlastníctvo by ste vyriešili iným spôsobom (napr. by ste boli tichým spoločníkom). Bohužiaľ nemám s týmto druhom podnikania skúsenosti a neviem Vám poradiť, čo všetko je k tomu potrebné v Českej republike.
explore
dobry den, chcel by som zacat podnikat v predaji rýchleho obcerstvenia, ale neviem ako zacat. mam si najskor zohnat priestory/na ktore zatial nemam peniaze/, alebo vybavovat ŽL?
6. júl 2008 11:00

Jana
Na Vašom mieste by som začala živnostenským listom, pretože bez neho nemôžete vybaviť ani pôžičku, ani dotáciu na priestory. Ale po priestoroch sa môžete začať obzerať už teraz. Prajem Vám veľa šťastia.
Janka
neviem či budem potrebovat aj pečiatku a dalej kedže registr.pokladnu nemusím mat ako masérka,stačí vypísat doklad-len neviem či výdavkový alebo prímový a či si nechat originál alebo kopiu a aké doklady budem ešte ako masérka potrebovat,nech si to nakúpim naraz
5. júl 2008 9:32

Jana
Zákon neprikazuje živnostníkom zaobstarať si pečiatku. Podľa mňa však masérske služby spadajú do povinnosti používať registračnú pokladnicu ( podľa § 2: 93.04.10 Služby prispievajúce k telesnej pohode). Pokúste sa ešte informovať na Daňovom úrade.
Čo sa týka príjmových a výdavkových dokladov, ak prijímate peniaze, vystavujete príjmový doklad a ten kto peniaze vydal, si vystaví výdavkový doklad. A čo sa týka toho, či to má byť originál alebo kópia, príjem musíte priznať, to vyplýva zo zákona, preto postačí kópia. Ale výdavok musíte vedieť preukázať a zdôvodniť, preto by ste mali mať originál.
Eva
dobry den.som na materskej a chcela by som si otvorit obchod a nemam este zivnost ci sa da ziskat prispevok pre zacinajucich podnikatelov ak si otvorim zivnost a co k tomu potrebujem.dakujem
1. júl 2008 12:19

Jana
Nenávratný príspevok môže získať len nezamestnaný, ktorý je evidovaný na úrade práce najmenej 3 mesiace a založí si živnosť. Keďže toto nie je Váš prípad, môžete napríklad vyskúšať mikropôžičkový program, ktorý zabezpečuje Národná agentúra pre rozvoj malého a stredného podnikania (klik tu), alebo sa pokúsiť získať prostriedky z fondov Európskej únie (klik tu). Skúste sa informovať aj vo Vašom regionálnom poradenskom centre pre podnikateľov, prípadne v podnikateľskom inkubátore, keďže živnosť ešte nemáte.
Andrea
Zdravím Vás,
chcela by som podnikať.Otvoriť obchod zo striebornými šperkami.Nemohli by ste mi poradiť,že kde by som sa mohla kupiť tovar?Niaký kontakt?
26. jún 2008 22:31

Jana
Pre vyhľadávanie rôznych dodávateľov existujú rôzne stránky. Môžete sa pokúsiť zadať svoj dopyt napríklad na týchto stránkach:
www.123dopyt.sk
www.edopyty.sk
www.azdopyt.sk
www.dopyty.sk
Podobných stránok je viac. Prajem Vám veľa šťastia pri hľadaní vhodného dodávateľa.
Branislav
chcel by som sa informovat chcel by som si otvorit obchod predaj plavajucich podlah. Mam zivnost ako vodic.da sa otvorit zivnost na to podnikanie a ci dava este socialka prispevok na podnikanie a v akej sume a co k tomu treba.dakujem
25. jún 2008 18:44

Jana
Nenávratný príspevok môže získať len nezamestnaný, ktorý je evidovaný na úrade práce najmenej 3 mesiace a založí si živnosť. Keďže toto nie je Váš prípad, pretože už živnosť máte, môžete napríklad vyskúšať mikropôžičkový program, ktorý zabezpečuje Národná agentúra pre rozvoj malého a stredného podnikania (klik tu), alebo sa pokúsiť získať prostriedky z fondov Európskej únie (klik tu). Skúste sa informovať aj vo Vašom regionálnom poradenskom centre pre podnikateľov.
Anonymný
ukončil som nedávno SOU stavebné a som vyučený inštalatér môžem si hneď otvoriť živnosť alebo musím mať nejakú prax? A čo na to treba? Ako sa to vybavuje? Ďakujem.
20. jún 2008 14:35

Jana
Pre zriadenie svojej živnosti potrebujete výučný list alebo iným doklad o riadnom ukončení príbuzného odboru a doklad o vykonaní následnej najmenej jednoročnej praxe v odbore alebo dvojročnej praxe v príbuznom odbore. Postup založenia živnosti je popísaný v tomto blogu. Prajem Vám veľa šťastia.
Ján
Pekný dobrý deň,
chcel by som sa opýtať, som zamestnaný a od 01. 06.2008 mám aj ŽL, (nie v oblasti zamestnania), ohlasovaciu povinnosť za mňa vykoná Živnostenský úrad, do poisťovne, zdravotnej, sociálnej aj daňový úrad. Musím platiť nejaké odvody do sociálnej a zdravotnej poisťovne už teraz, ak za mňa platí zamestnávateľ odvody? Ďakujem za odpoveď. Ján
11. jún 2008 6:56

Jana
Do Sociálnej poisťovne do podania prvého daňového priznania odvody platiť nemusíte. Ak do konca tohto roku Váš príjem zo živnosti dosiahne aspoň 12-násobok minimálnej mzdy, budete povinný platiť odvody od júla 2009. Ak príjem zo živnosti nedosiahne 12-násobok minimálnej mzdy, odvody platiť nemusíte.

Do zdravotnej poisťovne sa treba prihlásiť do 8 dní od začiatku podnikania. To za Vás urobil Živnostenský úrad. Vymeriavací základ na preddavky na zdravotné poistenie si môžete stanoviť 0 Sk. Vtedy sa žiadne preddavky na zdravotné poistenie platiť nemusia. V júni 2009 si vypracujete ročné zúčtovanie zdravotného poistenia, kde sa podľa príjmu v predchádzajúcom roku vypočíta, či a koľko musíte doplatiť do zdravotnej poisťovne. Zároveň sa podľa ročného zúčtovania stanoví aj výška preddavkov na zdravotné poistenie, ktoré budete musieť platiť ďalší rok, teda od júla 2009.

Anonymný
Dobrý deň. Rozmýšľam nad otvorením obchodu, ktorý chcem zásobovať tovarom zo zahraničia, ale je to krajina, ktorá nie je v EÚ. Neviete aké povolenia potrebujem? Alebo kde si to môžem zistiť. Na akom úrade?
10. jún 2008 17:14

Jana
Neviem o tom, že by boli potrebné nejaké povolenia, snáď len pokiaľ by išlo o nejaký špecifický druh tovaru (napr. zvieratá). Pri bežných tovaroch od dodávateľov mimo EÚ je jediným rozdielom to, že tento tovar podlieha clu. Pokiaľ plánujete dovážať tovar vo väčších množstvách, bolo by výhodné kontaktovať nejakú špedičnú spoločnosť, ktorá zabezpečuje spolu s logistikou aj colné služby.

barbie3359
Dobry den, chcela by som zacat podnikat ale len teraz koncim skolu. Na rozbehnutie mojho podnikania potrebujem nejake peniaze ale netusim s kadial ich vziat.Mohli by ste mi prosim vas poradit? Vopred pekne dakujem.
10. jún 2008 14:22

Jana
Môžete napríklad vyskúšať mikropôžičkový program, ktorý zabezpečuje Národná agentúra pre rozvoj malého a stredného podnikania (klik tu), alebo sa pokúsiť získať nejaké peniažky z fondov Európskej únie (klik tu). Skúste sa informovať aj vo Vašom regionálnom poradenskom centre pre podnikateľov, prípadne navštíviť najbližší Podnikateľský inkubátor. Prajem veľa šťastia!
zzitnansk
bude sa menit výška odvodov do socialnej poisťovne od 1.7.2008?
6. jún 2008 14:13

Anonymný
dobry den, chcem sa opytat ci sa meni vyska odvodov do socialnej poistovne od 1.7.2008 ak dosahujem 12x7600 výšku príjmov a ak ano ako si vysku odvodov mozem vypocitat?
6. jún 2008 9:38

Anonymný
zmeni sa výška odvodov do socialnej poisťovne od 1.7.2008? doteraz platim 2686 Sk
6. jún 2008 14:16

rebelia
dobry den, chcem sa spytat či sa zmení výška odvodov do sociálnej poisťovne od 1.7.2008 ak od oktobra platím 2686 SK?
6. jún 2008 14:18

Jana
Od 1.7.2008 sa minimálna výška odvodov do Sociálnej poisťovne nemení. Do 30.6.2008 je potrebné v Sociálnej poisťovni odovzdať tzv. Výpis z daňového priznania. Či sa Váš odvod zvýši alebo nie si môžete vypočítať po zadaní informácií z tohoto výpisu tu (klik) . Táto výška odvodu bude platná už za mesiac júl 2008, tzn. so splatnosťou do 8.8.2008.



hia
Dobry den, idem si zalozit zivnost, ale co sa tyka byvania, som v nestandardnej situacii. Predali sme byt v OV a nastahovali sa do noveho domu, ktory je ale este neskolaudovany. Preto som nahlasena na trvaly pobyt stale na starej adrese, a mam to aj v OP. Ked si budem zakladat zivnost, budem musiet dokladovat list vlastnictva na nehnutelnost, ktoru uvediem ako trvaly pobyt a ako adresu prevadzkarne? Pretoze na stary byt uz LV nemame a na novy dom mam len stavebne povolenie. Dakujem.
5. jún 2008 14:16

Jana
Vaša situácia je naozaj neštandardná. Podľa môjho názoru minimálne list vlastníctva budete musieť predložiť. V každom prípade Vám odporúčam informovať sa na príslušnom Živnostenskom úrade.
maria.li
Tri a pol roka som počas materskej dovolenky chodila ku kamarátke kozmetičke, kde som sa učila a ošetrovala klientky,ale až teraz pred dvoma týždňami som oficiálne ukončila kurz kozmetička. Môžu sa mi aj tieto tri a pol roka uznať ako prax? Chcela by som si vybaviť živnosť. Ak nie, poraďte mi prosím ako ďalej postupovať. Ďakujem.
19. máj 2008 23:34

Jana

Od 1. 10. 2007 už nie je potrebné preukazovať prax 3 roky. Požadovaná prax je nasledovná:
- výučný list/maturitná skúška/vysokoškolský diplom v odbore a jednoročná prax v odbore
- stredná škola mimo odboru, akreditovaná vzdelávacia ustanovizeň v odbore a dvojročná prax v odbore
- výučný list/maturitná skúška/vysokoškolský diplom/akreditovaná vzdelávacia ustanovizeň v odbore, kvalifikačná skúška pred skúšobnou komisiou a žiadna prax
- bez vzdelania v odbore a desaťročná prax v odbore
Keďže predpokladám, že kurz, ktorý ste si robila bol s kvalifikačnou skúškou pred skúšobnou komisiou, nemali by ste preukazovať žiadnu prax. Prípadne sa skúste ešte poradiť na príslušnom živnostenskom úrade. O postupe založenia živnosti sa dočítate v tomto blogu.
Prajem Vám veľa úspechov.
psaloky
Môj zamestnávateľ chce aby sme všetci prešli na živnosť. Aký je súhrn odvodov a platieb a ako je to s dovolenkou, či nám ju niekto zaplatí?
19. máj 2008 20:38

Jana
Dobrý deň. Zamestnávateľ Vás nesmie nútiť založiť si živnosť. A navyše keďže vykonávate prácu na jeho zodpovednosť a jeho príkazy, s jeho zariadením a výlučne pre neho, je Vaša práca považovaná za závislú prácu, ktorá bola charakterizovaná v najnovšej novele Zákonníka práce. To znamená, že takáto "práca na živnosť"nie je v súlade so zákonom. Výhody pre "zamestnávateľa" sú v tomto prípade nasledovné: nemusí odvádzať za Vás odvody, nemusí Vám zabezpečovať stravu, nemusí Vám zaplatiť prípadnú absenciu ani práceneschopnosť atď. Nevýhody pre Vás by boli napríklad: nemali by ste nárok na dovolenku ani stravovanie (hoci všetko je to o dohode), odvody by ste si museli odvádzať sám (o výške a odvádzaní jednotlivých odvodov sa dočítate v tomto blogu), museli by ste si sám podávať daňové priznanie a platiť daň, za dovolenku ani PN-ku by ste nedostali žiadnu náhradu a keďže by sa na Vás už nevzťahoval Zákonník práce, neboli by ste chránený ani pred prípadným bezdôvodným prepustením. Zatiaľ sa nevie, ako bude dodržovanie tohoto zákona kontrolované, isté však je, že postihovaní budú práve malí živnostníci.
granatka
Dobry deň,mám pre Vás otázočku.

Manžel chce začať podnikati v remeselnej činnosti.Ako je to so založením živnosti,keď nie je vyučený v odbore ale má prax 10 rokov. Stačí to pri založení živnosti?Alebo aký je postup.
15. máj 2008 10:21

Jana
Pre založenie remeselnej živnosti bez vyučenia v odbore je potrebných práve 10 rokov praxe. Takže by nemal mať problém so založením živnosti.
martinasekpetr
Dobrý deň. Chcel bych sa opýtať na živnosť. Som čech s trvalým pobytom na Slovensku a na živnosť chcem pracovať v Čechách.Jaké sú podmienky na vybavenie živnosti na Slovensku pre cudzincov? Pekne ďakujem za odpoveď.
12. máj 2008 21:05

Jana
Postup je nasledovný:
- na webstránke http:www.eic-slovakia.sk si nájdite kontakty na príslušné inštitúcie v zahraničí
- prezrite si informácie o podmienkach prevádzkovania živnosti v cieľovej krajine
- na krajskom úrade si vybavte potvrdenie o spôsobilosti vykonávať živnosť
- vyžiadajte si E-formuláre pre účely sociálneho zabezpečenia
- vycestujte do zahraničia a registrujte sa v kompetentnej inštitúcii
Internetové adresy vybraných inštitúcií v Českej republike:
http:www.mpo.cz - ministerstvo priemyslu a obchodu
http:www.komora.cz - Hospodárska komora ČR
Na zaregistrovanie živnosti je potrebný certifikát o spôsobilosti pre danú činnosť alebo o ukončení druhostupňového vzdelania. Registrácia podnikania sa vykonáva v obchodnom registri. Registrácia v komore živnostníkov je dobrovoľná. V prípade produkcie potravín a materiálov s potenciálnym dosahom na zdravie obyvateľov musí podnikateľ žiadať povolenie od okresnej hygienickej stanice.
Ľudovít
Dobrý deň. Mám 51 rokov a uvažujem o založení voľnej živnosti - SZČO v oblasti chovu a predaja domácich zvierat - psov. Na základe odporúčania MV SR - Zoznam voľných živností by som mohol v tejto oblasti podnikať ako Kúpa tovaru na účely jeho predaja
konečnému spotrebiteľovi (maloobchod) alebo iným prevádzkovateľom živnosti -(veľkoobchod) - s domácimi zvieratami a krmivami pre zvieratá. Keďže spadám do kategórie znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie, chcem požiadať o príspevok na podnikanie. Potrebujem k tomu podnikateľský plán - biznis plán? Ďakujem. Ľudovít
8. máj 2008 11:05

Jana
Nenávratný príspevok môže získať nezamestnaný, ktorý je evidovaný na úrade práce najmenej 3 mesiace a založí si živnosť. Na presné podmienky a ako postupovať sa spýtajte priamo na úrade práce. Áno, úrad práce od Vás pravdepodobne bude žiadať aj podnikateľský plán.
stiko1
Dobrý deň, chcel by som sa opytat, či môžem začať podnikať,živnost som si vybavil, ale čakám na pridelenie dič s danového úradu, čiže momentálne mám len ičo.dakujem
7. apríl 2008 16:56

Jana
Začať podnikať môžete dňom, ktorý je uvedený na živnostenskom liste ako začiatok prevádzkovania živnosti.
sunny
dobrý deň,začal som podnikať 1.4.2008.4.4.2008 som sa prihlasil do socialnej poisťovne,nakolko som nevedel,že ešte nemusím, pretože som nedosiahol sumu 97 200,-sk. Môžem sa ešte odhlásiť,je taká možnosť?Ďakujem
4. apríl 2008 13:23

Jana
Pokiaľ ste sa prihlasovali osobne, pracovníčka SP Vás mala upozorniť, že ešte nemáte povinnosť prihlásiť sa. Pokiaľ sa tak nestalo, jediné, čo Vám môžem poradiť, je požiadať o radu príslušnú pobočku Sociálnej poisťovne, v ktorej ste sa prihlásili. V každom prípade je to zvláštne, pretože pri prihlasovaní povinného poistenia je potrebný tzv. Výpis z daňového priznania, ktorý Vy ešte nemôžete mať. Pokiaľ ste sa omylom prihlásili na dobrovoľné poistenie, zrušíte ho Registračným listom FO a zaplatíte alikvotnú časť za obdobie poistenia.
Anonymný
dobry den,
prosim vas, ak som zacala podnikat od jula 2007, moja povinnost prihlasit sa do Soc. poistovne vznika uz pri vyske prijmov 6 x 7600 al. aj pre mna plati 12 x 7600 ?
27. marec 2008 14:34

Jana
Povinnosť prihlásiť sa do Sociálnej poisťovne je do 30.6. nasledujúceho kalendárneho roku po roku, za ktorý ste dosiahli výšku príjmov 12 x min.mzda. Takže ak ste od júla do decembra 2007 dosiahli príjem 91.200 Sk, prihlásite sa do 30.6.2008, ak ste túto výšku nedosiahla, povinnosť platiť poistné do SP zatiaľ nemáte.


Anonym
Som začínajúci živnostník. Chcel by som vedieť, keby som mesačne zarobil 30 tisíc korún, koľko musím v prvom roku odviesť na dani (prípadne iné odvody). Ďakujem.
26. marec 2008 15:44

Jana
O platení odvodov sa dočítate v tomto blogu. Výšku daňovej povinnosti nie je možné vypočítať bez známej výšky výdavkov.
edy.arnold
zabudol som ohlasit zivnost na danovy urad do tridsat dni bol som mimo slovenska co mam robit dakujem za radu. Edy.molo to bit do 30.1.2008
27. marec 2008 9:47

Jana
Urobte tak čím skôr.
1gamcak
Dobry den prajem,

mal by som na Vas jednu otazku a verim, ze mi na nu odpoviete, pretoze som zatial na nu nedostal nikde konkretnu odpoved.

Som 16 rocny student a som vlastnikom jedneho weboveho portalu na ktorom je zaujem o webovu reklamu. Mozem prijat peniaze od firiem za reklamu? Akym sposobom ju mam potom danit aby to bolo vsetko spravne?

Velmi pekne dakujem za akukolvek skoru odpoved.
25. marec 2008 23:26

Jana
Osobne si myslím, že pokiaľ príjem za reklamu nepresiahne za rok 5 násobok životného minima, môže sa považovať za náhodný príjem a v tom prípade by ste nemuseli podávať daňové priznanie ani platiť daň.
Ikuska
Dobry den, aj ja mam na Vas otazku. Zacala som podnikat na materskej. Mam o tom informovat zamestnavatela a tiez sa zahlasit do zdravotnej a socilnej pojistovne? Za odpoved dakujem. Ikuska
21. marec 2008 16:06

Jana
Splníte si všetky oznamovacie povinnosti ako ostatní živnostníci. Zamestnávateľa by ste mali informovať len v tom prípade, ak predmet činnosti je totožný s Vašim pracovným zaradením. Ale myslím si, že pokiaľ sa nevrátite do práce, nemusíte mu zatiaľ oznamovať ani to.



Juraj
dobry den,
chcem zacat podnikat ako prekladatel - ale len bez \\\"peciatky\\\"... teda nemam statnicu ani ziadne odborne minimum... proste len bezne preklady... da sa to zahrnut do volnych zivnosti?
Dakujem, Juraj
19. marec 2008 13:33

Jana
Máte nasledovné možnosti:
- prekladateľské a tlmočnícke služby
alebo
- prekladateľské a tlmočnícke služby v rozsahu voľných živností
alebo
- prekladateľské a tlmočnícke činnosti okrem činností, na ktoré právny predpis vyžaduje osobitné povolenie
Anna
podnikam doma-v byte, čo všetko k tomu potrebujem vybaviť , aké mám oznamovacie povinnosti?
18. marec 2008 12:12

Jana
Všetko vybavíte štandardným spôsobom vrátane oznamovacích povinností. Adresou Vašej prevádzky bude Vaše trvalé bydlisko.
sbs777
chcem sa spytat, ze ked vypisujem sek na zaplatenie dane z prijmov ako zivnostnik, mam vypisane cislo uctu, var. symbol atd. co mam napisat do polozky adresat?
14. marec 2008

Jana
Dobrý deň!
Do položky adresát napíšete adresu Daňového úradu, pod ktorý ako živnostník patríte.
14 Marec 2008 18:33
evasrdiecko
Pani Janka,dobry den.otvorila som si zivnost v januari,no este som sa nenahlasila pretoze som nezarabala,proste som si ju len otvorila.terz sice zacinam pracovat pre jednu firmu ale ako zamestnanec,aj ked na zivnost.ako dalej postupovat.mozte mi prosim poradit
16. marec 2008 13:22


Jana
Milá pani Evička,

hneď na začiatku Vás bohužiaľ trošku sklamem. Tzv. zamestnanec na živnosť je v našej legislatíve neprípustný pojem (hlavne po poslednej novele Zákonníka práce). Môžete byť buď zamestnanec alebo živnostník. Keďže vy ste živnostníčka, už založením živnosti pre Vás začali platiť rovnaké povinnosti aké majú ostatní živnostníci. K týmto povinnostiam patrí aj ohlasovacia povinnosť (bez ohľadu na to, či máte alebo nemáte príjmy), ktorú ste si, bohužiaľ včas nesplnila. Firma, s ktorou spolupracujete je Vaším obchodným partnerom, nie zamestnávateľom. Preto by som Vám v prvom rade odporučila čím skôr sa zaregistrovať v príslušných inštitúciách (ktoré nájdete v mojom blogu http://zacinampodnikat.blogspot.com). Už od januára ste mali povinnosť platiť si aj zdravotné poistenie, takže to Vám odporúčam doplatiť si, lebo v Ročnom zúčtovaní zdravotného poistenia za rok 2008 Vám vznikne nedoplatok. Bohužiaľ Vám nemôžem garantovať, že sa nesplnenie týchto povinností zaobíde bez sankcií. Najmä Daňový úrad berie každý nedostatok dosť prísne.

Prajem Vám, aby sa Vaše podnikanie zaobišlo bez ďalších nepríjemností.
V prípade ďalších otázok sa môžete opäť na mňa obrátiť.

S pozdravom

Jana
16 Marec 2008 11:22:05
Slávka
Zdravím,mam otazku ohladom vyucovania jazyka na zivnostensky list. Mam MBAdegree na City University, teda vsetko sa ucilo v anglictine. Potrebujem este aj statnu jazykovu skusku alebo aka ina skuska je potrebna na otvorenie zivnosti? Nestaci ten diplom co mam?Je mozne podnikat len na volnu zivnost ked chcem ucit?Dakujem a prajem pekny den.Slavka
14. marec 2008 11:25

Jana
Vyučovanie v odbore cudzích jazykov, prekladateľské a tlmočnícke služby (nevzťahuje sa na
výkon činnosti tlmočníkov a prekladateľov podľa zákona č. 382/2004 Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 93/2006 Z. z.) je viazanou živnosťou, od ktorej si zákon vyžaduje dokončené štúdium príslušných jazykov na vysokej škole alebo vysvedčenie o zložení štátnej jazykovej skúšky, alebo preukázanie aspoň desaťročného pobytu v štáte s úradným jazykom, ktorý sa má vyučovať, prekladať alebo tlmočiť. Takže pravdepodobne budete potrebovať štátnu jazykovú skúšku, ale odporučila by som Vám ešte informovať sa na príslušnom Živnostenskom úrade.
Marta
v aprili 2008 chcem začať podnikať v oblasti poisťovníctva
- mám si vybaviť živnosť?
- budem oslobodená od dane z príjmu za tento rok?
- musím tento rok platiť odvody?
Ďakujem Marta
13. marec 2008 15:18

Jana
zákon o sprostredkovaní poistenia č. 340/2005 definuje niekoľko typov sprostredkovateľov:

a) výlučný sprostredkovateľ poistenia,
b) podriadený sprostredkovateľ poistenia,
c) poisťovací agent alebo
d) poisťovací maklér.

Prvé dva typy sprostredkovateľov nepotrebujú licenciu ani žiadnu živnosť. Registruje ich poisťovňa alebo agent či maklér, pre ktorého budú vykonávať činnosť v NBS. Nepotrebujú ani poistenie zodpovednosti, lebo za nich zodpovedá poiťovňa či agent alebo maklér (ale môžu sa poistiť).
Musia sa ale registrovať na daňovom úrade kvôli prideleniu DIČ a plateniu daní.

Druhé dva typy musia mať licenciu od NBS. Títo musia byť poistení pre prípad zodpovednosti za škodu vo výške 1 mil. EUR.

Oslobodenie od dane z príjmu neexistuje. Do 31.3. podáte Daňové priznanie B.

Michal
Dobry den. Surne si potrebujem zalozit zivnost v Prahe. Neviete mi poradit ako je to so zakaldnim zivnosti v CR ?. Som student a nemam trvale bydlisko v CR. Je to problem ? Dakujem.
11. marec 2008 23:20

Jana
Živnostníci zo Slovenska majú v krajinách EÚ rovnaké podmienky ako domáci, prechodné obdobie platí iba v Rakúsku a Nemecku.
1. Prezrite si informácie o podmienkach prevádzkovania živnosti v cieľovej krajine
2. Na krajskom úrade si vybavte potvrdenie o spôsobilosti vykonávať živnosť
3. Vyžiadajte si E-formuláre pre účely sociálneho zabezpečenia
4. Vycestujte do zahraničia a registrujte sa v kompetentnej inštitúcii
Internetové adresy vybraných inštitúcií v Českej republike:
http:www.mpo.cz - ministerstvo priemyslu a obchodu
http:www.komora.cz - Hospodárska komora ČR
Na zaregistrovanie živnosti je potrebný certifikát o spôsobilosti pre danú činnosť alebo o ukončení druhostupňového vzdelania. Registrácia podnikania sa vykonáva v obchodnom registri. Registrácia v komore živnostníkov je dobrovoľná. V prípade produkcie potravín a materiálov s potenciálnym dosahom na zdravie obyvateľov musí podnikateľ žiadať povolenie od okresnej hygienickej stanice.
leana55
Ako je to s otvorenim zivnosti v Spanielsku, ked som obcanom Sk?A s odvodom dani?
6. marec 2008 20:29

Jana
Živnostníci zo Slovenska majú v krajinách EÚ rovnaké podmienky ako domáci, prechodné obdobie platí iba v Rakúsku a Nemecku.
1. Prezrite si informácie o podmienkach prevádzkovania živnosti v cieľovej krajine
2. Na krajskom úrade si vybavte potvrdenie o spôsobilosti vykonávať živnosť
3. Vyžiadajte si E-formuláre pre účely sociálneho zabezpečenia
4. Vycestujte do zahraničia a registrujte sa v kompetentnej inštitúcii
Internetové adresy vybraných inštitúcií v Španielsku:
http:www.rmc.es - Centrálny obchodný register
http:www.icex.es - Inštitút pre zahraničný obchod
Pri registrácii obchodného mena je nutné požiadať o vystavenie potvrdenia z obchodného registra, že neexistuje podnik s rovnakým názvom. Zápis do živnostenského registra je povinný pre osoby, ktoré vykonávajú obchodnú, priemyselnú alebo plavebnú činnosť. Výnimkou sú farmárske a rybárske činnosti. Licencia na vykonávanie živnosti je dobrovoľná, je však nevyhnutná pre osoby, ktoré sa chcú uchádzať o štátnu alebo regionálnu podporu.
Miroslava
Dobry den, chcela by som sa spytat, ci by ste mi vedeli poradit, kde si mam vlasne vybavit zivnost.Ak momentalne zijem v Anglicku, ale moje vyrobky by som zasielala do obchodu na Slovensku-iba.Dakujem Miroslava
3. marec 2008 17:15

Jana
Živnosť si môžete vybaviť len osobne. Neviem o to, že by to bolo možné na diaľku.